Co je firemní strategie?
Firemní strategie je cestou k naplnění dlouhodobé vize vlastníků fimy. Firma by měla mít jasno v tom, co a proč dělá (mise firmy) a zároveň by měla mít ambiciózní a atraktivní dlouhodobou vizi, čeho chce dosáhnout ve vzdálenější budoucnosti (vize firmy).
V řadě případů je užitečné stanovit si konkrétnější cíle v čase. Pokud se bavíme o dlouhodobějším horizontu (např. 3 až 5 let), tyto cíle lze pojmenovat strategické. Strategické cíle se liší od taktických a operativních i tím, že k jejich dosažení je zapotřebí zpravidla systematického a dlouhodobého úsilí.
Na cestě k dosažení stratigických cílů jsou důležité dva druhy výzev. Jsou jimi strategické iniciativy, tedy systematické činnosti k zlepšování pozice firmy a omezující podmínky, které brání růstu firmy.
Strategie firmy je v tomto pojetí o tom, jak správně vybrat a realizovat ty nejdůležitější strategické iniciativy (či dílčí strategie) a jak se efektivně vypořádat s omezujícími podmínkami.
Výklad pojmů strategie s strategický se mohou v různých pojetích mírně obsahově lišit. Strategie může být nejenom umění reálného života, ale i košatá věda.